sprinter_vision_van_1600x800_hero

Fremtidens van
fra Mercedes.

Se video
sprinter_kassevogn_maal_og_vaegt_1

Bæredygtig
mobilitet.

Se video
sprinter_vision_van_1000x600_2_3
sprinter_vision_van_1000x600_3_3
sprinter_vision_van_1000x600_1_3

Vision Van. Fremtidens van
fra Mercedes.

Med konceptbilen Vision Van viser Mercedes-Benz, hvordan fremtidens varebil skal se ud. Mercedes Vision Van er en totalløsning, som strækker sig fra lastning af bilen til leverance med droner direkte til kunderne, og Vision Van imødekommer de nye krav til transportbiler og logistiksystemer, som den eksplosive udvikling i E-handlen stiller.

At Vision Van er et kig ind i fremtiden ses direkte på det futuristiske design, som indeholder spændende funktioner. Fx fungerer front-grillen som et LED-baseret kommunikationsredskab til medtrafikanter. Samme funktion går igen bag i bilen, hvor trafikanter fx kan advares, hvis nogen er på vej ud foran bilen.

Vision Van er eldreven og har en rækkevidde på op til 270 km, og for at gøre arbejdsmiljøet bedre for chaufføren, har den et plant gulv i kabinen og intet rat. I stedet styres bilen via et joystick, hvilket gør det lettere at stige ind og ud af bilen i forbindelse med pakkeleveringer.

baeredygtig_mobilitet_hero_1
baeredygtig_mobilitet_3
leasing_citan
vito_tourer_rentabilitet_3

Vores vej til
bæredygtig mobilitet.

Hvad betyder den stadig større knaphed på fossile energiressourcer for morgendagens mobilitet?

Som opfinder af automobilet føler vi hos Mercedes-Benz, at vi bærer et særligt ansvar, og vi arbejder konstant på at udvikle universelle løsninger inden for motorer, letvægtskonstruktion, energistyring og brændstoffer.

Vi kalder disse løsninger TrueBlueSolutions.

I TrueBlueSolutions spilles den centrale rolle af naturgas-, hybrid-, el- og brændselscellemotorer samt forbedrede fossile brændstoffer og helt nye brændstoftyper.

Scrol videre og læs mere om, hvad vores TrueBlueSolutions betyder for miljøet og din brændstofsøkonomi.

mercedes_finansiering_slider_2
blue_effeciency_1
sprinter_kassevogn_fremragende_teknik_3a
blue_effeciency_3

Forbrugsbesparelse på op til
30 % med BlueEfficiency.

Hos Mercedes-Benz tænker vi universelt, når vi skal finde vejen til bæredygtig mobilitet. Et godt eksempel er BlueEfficiency, hvor vores ingeniører udnytter potentialet fra alle udviklingsområder for at reducere bilens vægt og luft- og rullemodstand yderligere og organisere energistyringen endnu mere effektivt.

Resultatet er en hel pakke af forbrugssænkende tiltag, som allerede nu findes i en lang række af Mercedes-Benz personbilsmodeller og er på vej til at kunne tilbydes i vores vans.

Denne pakke kombinerer mærketypiske styrker med forbilledlig effektivitet og miljøvenlighed, men samtidig kan BlueEfficiency-teknologipakken tilpasses individuelt efter den enkelte models anvendelsesprofil. Summen af disse tiltag er mulige forbrugsbesparelser på op til 30 %.

Eksempler på BlueEfficiency-tiltag:

  • Forbrugsoptimeret manuel gearkasse
  • Eco start/stopfunktion
  • Intelligent generatorstyring
  • Aerodynamisk finpudsning
  • Dæk med lav rullemodstand
  • Eco servopumpe
  • Gearskifte- og forbrugsindikator
  • Forbrugsoptimeret akseludveksling
effektivitet_4
effektivitet_2
effektivitet_3

Effektivitetspakker til
Sprinter og Vito.

Motor, gearkasse, sekundære aggregater, dæk – der er mange faktorer, som har indflydelse på brændstofforbruget. Vores ingeniører har sat alle disse detaljer under lup og søgt efter muligheder for at gøre de enkelte komponenter og systemer mere effektive. Resultatet er en hel pakke af innovative tiltag, der har til formål at optimere brændstofforbruget og sænke emissionen.

Effektivitetspakken fås i forskellige udgaver til Sprinter og Vito og indeholder en række intelligente løsninger til hverdagen. Frem for alt sørger Euro 5-dieselmotoren OM 651 for et effektivt forbrug og en høj miljøvenlighed. Med sin lave emission overgår denne 4-cylindrede dieselmotor kravene i Euro 5-udstødningsnormen og fås endda i en udgave til Sprinter, der opfylder den meget strenge europæiske udstødningsstandard EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle).

Et andet element i effektivitetspakken er den manuelle gearkasse ECO Gear, som giver et lavere omdrejningsniveau. I forbindelse med dieselmotoren OM 651 betyder dette, at brændstofforbruget ved blandet kørsel sænkes mærkbart i forhold til tidligere CDI-dieselmotorer.

Desuden bidrager ECO start/stop-funktionen til, at der spares på brændstoffet, så snart det er muligt. Hvis bilen holder stille i mere end tre sekunder, slukker motoren af sig selv, hvis der ikke er valgt et gear, og koblingspedalen ikke er trådt ned. I bytrafik er det således med denne teknologi alene muligt at sænke forbruget med op til 8 % sammenlignet med en bil af samme type, men uden ECO start/stop-funktion.

lgt_ngt_1
lgt_ngt_2
lgt_ngt_3a
lgt_ngt_5a

Rustet til fremtiden med NGT og LGT.

Natural Gas Technology (NGT)
NGT er en BlueEFFICIENCY-teknologi med en særdeles lav emission af skadelige stoffer og et stort potentiale for besparelser på brændstofbudgettet.

I den bivalente model kan der skiftes fra naturgasdrift til benzindrift og omvendt ved at trykke på en knap. Denne »tosporede« driftsform gør motoren velegnet til kørsel både i byområder og på landet. Den monovalente Sprinter NGT har sin styrke netop i byområder. På denne model er benzintanken mindre (< 15 l), og benzinen i tanken skal kun bruges til at starte motoren med og ellers som nødreserve.

Når det gælder brændstofomkostningerne, har begge NGT-varianter et stort forspring og ved anvendelse af naturgas kan der fx opnås en besparelse på ca. 25 % i forhold til en lignende mængde dieselbrændstof.

Sprinter NGT:

  • Bivalent eller monovalent naturgasdrift
  • Op til 20 % mindre CO2-emission i forhold til benzinmotor
  • Så godt som ingen emission af partikler og finstøv
  • Mulighed for store besparelser på brændstofbudgettet
  • Ingen indskrænkning af lastrum, da gastrykbeholderne er monteret under gulvet

Liquefied Gas Technology (LGT)
Flydende gas har allerede længe været populært til brug ved opvarmning og madlavning, men nu indleder denne blanding af propan og butan også sit sejrstog på vejene.

For det første kan flydende gas (Liquefied Petroleum Gas – LPG) prale af en markant bedre miljøbalance end benzin ved motorforbrænding: Omkring 15 % mindre CO2 og væsentligt lavere emission af kulilte, kulbrinte og NOX i forhold til benzinmotorer er argumenter, der ikke er til at overhøre. For det andet bliver brændstofregningen også mindre end ved benzin eller diesel – i nogle lande er besparelsen endda markant som et resultat af afgiftslempelser.

Sprinter LGT:

  • Bivalent drift med flydende gas/benzin (4-cylindret F-gas-/benzinmotor M 271)
  • Op til 15 % mindre CO2-emission i forhold til traditionelle benzinmotorer
  • Lavere emission af skadelige stoffer, så godt som ingen emission af partikler og finstøv
  • Mulighed for store besparelser på brændstofbudgettet
  • Aktionsradius ved LPG-drift op til ca. 450 km
  • Stort net af tankstationer
  • Ingen indskrænkning af lastrum, da tankene med flydende gas er monteret under gulvet
  • Kun ringe reduktion af lasten