vans-history-page-banner-4_1000x384px

Mercedes-Benz.
120 år vans
historie.

120 års Mercedes-Benz historie.

Mercedes-Benz har bygget højkvalitets erhvervskøretøjer i 120 år. Ved konstant at udvikle sig, arbejde med nyeste teknologi og investere i mennesker bestræber virksomheden sig på at være verdens førende producent af erhvervskøretøjer.

Her er nogle af de mange milepæle, vi har sat på rejsen.

1896-1000x432

1896. En imponerende start.

Historien om motoriseret transport.
I 1896 begyndte to pionerer på et nyt, afgørende kapitel i historien om motoriseret transport. Dette år producerede Daimler-Motoren-Geselschaft verdens første motoriserede lastbil og leverede den til en kunde i London. Køretøjet udmærkede sig med en nyttelast på 1500 kg og en tocylindret Phoenix motor med en tophastighed på 11 km/t. Det kan diskuteres, om dette køretøj var en lastbil eller en van – med den nyttelast ville den i dag blive betegnet som en van.

Samme år udviklede Karl Benz også en van på chassiset af en Benz motorvogn. Varebilen blev leveret til et stormagasin i Paris.

56a20c2a05b7e1926_800x800px

1926.
Mercedes-Benz bliver født.

Et nyt bil-partnerskab.
I 1926 gik de to store bilproducenter og konkurrenter, Daimler-Motoren-Geselschaft og Benz & Cie Rheinische Automobil und Motorenfabrik, sammen for at danne Daimler-Benz AG. Efter fusionen satte man et nyt navn på alle virksomhedens biler og erhvervskøretøjer: Mercedes-Benz.

1946_800x800px

1946.
170V – en brølende succes.

Før og efter krigen – Mercedes-Benz beviste sit værd
Mercedes-Benz 170V havde sin første offentlige optræden på Berlin Motor Show i 1936 og blev virksomhedens bedst sælgende personbil inden krigen.

Fra 1946 beviste den igen sit værd, denne gang som den første varebil, der kunne fås både som ladvogn, kassevogn og ambulance.

1951_800x800px

1951.
Fremtidens varebil tager form – 170D.

Mercedes-Benz varebilen.
I begyndelsen af 50’erne blev der gearet op med introduktionen af varebilen Mercedes-Benz 170D. Produktionen startede i 1951 og bilen fik en nyttelast på 465 kg, drevet af en firecylindret dieselmotor med 40 hk.

569cfb7f9fec31951_1000x432

1954. Først til målstregen – Den blå pil.

’Blue Arrow’ – en forudsætning for F1 succes.
Mercedes-Benz F1-team fejrer sine største triumfer i årene 1954-1955, og den blå racerbil-transporter var en uadskillelig del af succesen. Med en tophastighed på 170 kilometer i timen kunne man transportere Sølvpilene – de berømte Mercedes racerbiler – frem til racerbanen i en fart, tidsnok til at ingeniørerne kunne arbejde på bilerne inden start.

1994_800x800px

1994.
NECAR - et pust af frisk luft.

Et særligt hensyn til miljøet.
I april 1994 præsenterede Mercedes-Benz NECAR – en af de første brændselscellebiler overhovedet. Bilen var bygget på en MB 100 van model, og repræsenterede en helt ny form for miljøskånsomhed. Med energien fra en brændselscelle var det eneste, der kom ud af udstødningsrøret, vanddamp og luft.

569cdf998b1e71995_1000x384_1

Sprinter. Som ladvogn...

569cdfa09b1241995_1000x384_2

Kassevogn...

569cdfc4001a71995_1000x384_3

Minibus...

1995. Sprinter. En helt ny generation.

Bilen der skabte en hel klasse – Mercedes-Benz Sprinter.
Introduktionen af ​​Mercedes Sprinter i 1995 markerer et afgørende øjeblik i historien om Mercedes-Benz erhvervskøretøjer. Allerede fra starten var den tilgængelig som minibus, kassevogn og ladvogn og opfyldte kundernes ønsker som aldrig før.

Sprinter var født med banebrydende teknologi som standard, som f.eks. blokeringsfri bremser – ABS.

569ce014344ca1996_1000x444_1

Vito sætter
nye standarder...

1996_1000x444_2

- for transport...

1996_1000x444_3

- med mindre
varebiler.

1996. Kompakt, men perfekt designet – Vito.

Mercedes-Benz Vito med en nyttelast på et ton.
Succesen fortsatte med præsentationen af ​​varebilen Mercedes-Benz Vito i 1996.

Den spansk-byggede varebil med et ton nyttelast satte nye, høje standarder i klassen af mindre varebiler med sin førsteklasses komfort, ergonomi og ydeevne.

569ce07aaf6f72004_1000x384

2004. Forbedring af det perfekte - Vito relanceret.

Nye kræfter, design og komfort – den nye Mercedes Vito.
For at fastholde førerpositionen tog den nye Vito det oprindelige koncept og satte barren endnu højere – med yderligere fokus på design, ydelse, sikkerhed og komfort.

Vito blev den første varebil i klassen, der kom med Adaptiv ESP som standard. Det forbedrede både sikkerhed og køreegenskaber under alle vejrforhold.

569ce0a72bb3f2013-Citan_1000x384_1

Citan vil...

2013_Citan_1000x384_2

Og Citan kan!

2013. Citan – hjemmevant i byen.

Bygget til at færdes overalt i byen – Mercedes Citan.
Citan er umiskendeligt Mercedes-Benz og designet til let transport i bymiljøet. Citan løfter innovation til nye højder og  overtager sikkerhedsteknologi fra passagerbilerne, som for eksempel Adaptiv ESP og EBV elektronisk bremsekraftfordeling.

569ce0e32e5f12013-Sprinter_1000x384_1

Nye standarder...

2013-Sprinter_1000x384_2

- for sikkerhed...

2013-Sprinter_1000x384_3

og effektivitet.

2013. Den helt nye Sprinter.

Fem nye sikkerhedssystemer sætter nye standarder.
I 2013 blev der sat nye mål for effektivitet, sikkerhed og dynamik på markedet. Sprinter har altid drevet innovationen i sin klasse – en tradition, der bliver videreført med den nye Sprinter fra 2013.

Fem nye sikkerhedssystemer, motorer, der opfylder de kommende Euro VI standarder for emissioner og et slående nyt design. Afgørende var det også, at et uset lavt brændstofforbrug gjorde Sprinter til det mest effektive køretøj i klassen.

569ce13c5f9e22014_1000x384_1

En ny æra...

2014_1000x384_2

- en ny Vito.

2014. En ny æra – en ny Vito.

Sætter stadig dagsordenen – den nye Mercedes Vito.
Den nye Vito er den seneste i en lang række af erhvervskøretøjer, der er bygget til forretning. Det er en varebil, der skiller sig ud fra mængden ved at tilbyde en nutidig kombination af alsidighed, sikkerhed og lønsomhed. En varebil, der viser, at Mercedes-Benz stadig er i stand til at sætte dagsordenen.

Med den ny Vito er dæktryk-overvågning, syvtrins automatgear og Active Park Assistent kommet til erhvervskøretøjerne.

Innovation gennem årene.

Mercedes-Benz og innovation: Altid nyeste teknologi.
Mercedes-Benz og innovation har gået hånd i hånd siden bilens barndom. Vi har ført an i bildesign og effektivitet ved altid at udvikle og anvende ny teknologi – fra de første motorer til stadigt mere sofistikerede og banebrydende køretøjer. Mercedes-Benz er fortsat synonymt med innovation.

vision-resized-3_800x800px

På vejen til fremtiden - Vision Van.

Distribution til morgendagens kunder.
Verden ændrer sig hurtigt, tænk bare på her-og-nu levering ​​og tingenes internet. adVANce er et nyt strategisk initiativ, der tager livtag med transportbranchens fremtid. Initiativet retter sig mod at løse fremtidens behov ved at udnytte morgendagens teknologi i varebilen.

Mercedes-Benz Vision Van er fremtidens varebil: Emissionsfri, drone-kompatibel og udstyret med en automatiseret læsserampe.

16C749_05-2

Revolutionerende
funktionalitet.

16C749_09-2

Fremtidssikret
koncept.

Revolutionerende funktionalitet og et fremtidssikret koncept.

Holistisk design giver overlegen kapacitet.
Ved at se holistisk på varebilsdesignet har Mercedes-Benz revolutioneret distribution. Læsserampen er helt automatisk, idet den læsser og losser lasten ved hjælp af en indbygget pakke-dispenser. I kabinen leverer chaufførens info-terminal seneste ændringer og opdateringer af leveringsdata. Og der er ingen pedaler eller rat, som generer hurtig ind- og udgang i kabinen, når der skal leveres.

Udnyttelse af nyeste teknologi.
To selvflyvende droner har plads på Vision Vans tag. De gør det muligt at levere adskillige pakker til modtagere i nærheden, også selvom de ikke er hjemme. Derved øges effektiviteten med op til 50 % på leveringsruten. Med en lydløs, nul-emissions elmotor er varebilen forberedt på vareudbringning i fremtidens byer med kommende begrænsninger i adgang og emissioner.

banner_1000x450px

Flere Mercedes-Benz innovationer til varebiler.

2000. Førerairbag.
Førerairbags blev standard i Mercedes-Benz varevogne i 2000.

2006. Adaptiv ESP®
Et elektronisk stabiliseringsprogram, der tager hensyn til hvor meget bilen er lastet. Det stabiliser køretøjet ved at bremse hvert hjul for sig og regulerer motorens ydelse.

2013. Euro VI.
Ved lanceringen var Mercedes-Benz Sprinter den første van, der opfyldte de kommende Euro VI emissionsstandarder.

2013. Sidevindsassistent.
Dette system hjælper med at holde bilens kurs ved kraftige vindstød fra siden, f.eks. på broer. Ved kraftig sidevind bremser systemet de hjul, der vender mod vinden og holder derved bilen i vognbanen.

2014. Rescue assist koder.
Mercedes-Benz var først med at udstyre QR-koder til redningspersonale. Ved skanning viser et kort placeringen af vitale komponenter, og muliggør en hurtig, sikker redning.

2014. PRE-SAFE.
Hvis systemet vurderer, at en situation kunne føre til en ulykke, beskytter PRE-SAFE forebyggende fører og passagerer ved at stramme sikkerhedsseler, lukke vinduer og rette forsædet op.

2014. Attention Assist.
Systemet måler på over 70 variabler. Hvis der registreres typiske tegn på træthed, advares føreren akustisk og på instrumentpanelet og opfordres til at tage en pause.

2014. Aktiv Parkeringsassistent.
For første gang i en varebil. Assistenten finder egnede p-pladser til parallelparkering, mens bilen kører op 30 km/t. Når pladsen er fundet, styrer assistenten selv bilen på plads.